Åpne meny
English
19. desember 2017

Destinasjon Britannia

Odd Reitan hadde knapt nok fått dun på haka da drømmen om Britannia ble født. Én dag ville han eie dette hotellet. Helskjegget rakk å gråne før drømmen ble virkelighet, men veien ledet til slutt hit. Til Destinasjon Britannia.

– Vi er heldige som har en eier som har både interesse i og engasjement for byen, og vilje til å bruke mye penger på byutvikling generelt og Britannia spesielt. Odd vil at vi skal ha et «evighetens perspektiv», sier Svein Erik Nordbotten, adm. dir i E.C. Dahls Eiendom. Det perspektivet kan det saktens være behov for når byens hvite svane skal gjenreises til fordums prakt – og mer. Målet er at Britannia hotell skal bli en destinasjon i seg selv. En god grunn til å besøke Trondheim. Veien dit er brolagt med råte, sopp og gamle lekkasjeskader. I skjæringspunktet mellom bevaringsmyndighetenes ansvar for ivaretakelse av historien, og våre behov for et moderne hotell, ikke et museum, oppstår nye Britannia.

Nyhotell med unik historie

– Vi kaller det Destinasjon Britannia, og gleder oss til å løfte stedet til gammel storhet. Det skal bli et nyhotell, men samtidig skal vi ta vare på historien, for den er unik. Den kan ingen kopiere, presiserer hotelldirektør Mikael Forselius, mannen som ifølge Bjarte Gjerde, daglig leder i Britannia hotell AS, har fått den mest spennende, utfordrende og krevende jobben en hotelldirektør kan få i Norge i dag. Mikaels matfaglige kompetanse vil i stor grad bidra til at hotellet blir en destinasjon bygd på matopplevelser.

– Vi skal lage seks ulike mat- og drikkekonsepter, sier Mikael, som er opptatt av å utnytte de ulike lokalenes styrker. – Britannia hall er et middels konferanserom, men vil bli et fantastisk ballroom for fine bryllup. Speilsalen er ikke et rom for buffet, det er et sted for rake rygger og et flair av the Ritz. I hotellets internasjonale hovedbar blir det afternoon tea, bobler og gode cocktails, ramser han opp. Og Palmehaven… vi kan gå ut i fra at den blir selve juvelen i et hotell som håper å skaffe ny reiselivstrafikk til byen.

Internasjonalt og lokalt publikum

– Målet vårt er ikke å konkurrere med eksisterende hotell, men å skille oss ut så mye at vi trekker ny trafikk til byen. Vi sikter oss inn på et betalingsvillig, internasjonalt publikum som kommer for å oppleve Britannia.

Samtidig skal hotellet fortsatt være vårt – trondhjemmernes – hotell. Med innganger fra gateplan til restaurantene, ønsker Forselius at Britannia skal oppleves som et restauranthus som det er lett å komme inn i.

– Den hvite svanen skal skinne igjen. Vi skal tilføre Trondheim noe nytt, slår hotelldirektøren fast.