

ECIT velger Pirsenteret som ny hub
ECIT har samlet flere av sine søsterselskaper under samme tak i Pirsenteret. Trygg drift, gode fasiliteter og sentrumsnær beliggenhet har vært avgjørende grunner til å samle selskapene her.
Fra behov til løsning
ITsjefen har vært en del av Pirsenteret i mer enn 20 år. På veien har selskapet vokst, flyttet og modernisert, og er i dag en del av ECIT-konsernet.
Etter sammenslåingen med ECIT vokste behovet for å samle flere av konsernets selskaper under samme tak. Det ble starten på planleggingen av nye, moderne lokaler i Pirsenteret. Nå sitter ITsjefen sammen med søsterselskapene ECIT Intunor, ECIT Capstone, ECIT Digital Software og Hoopit.
Lokalene er totalrenovert og skreddersydd med driftssenter, møterom, stille soner og sosial sone.
Prosessen frem mot dagens lokaler ble et tett samarbeid mellom selskapene i ECIT og E C Dahls Eiendoms egne fagressurser på prosjektledelse og interiør.
Nå deler de moderne lokaler med nærhet mellom fagmiljøene. Resultatet er et arbeidsmiljø som ivaretar både tekniske krav og trivsel.
Fra 3D-modell til virkelighet
Et viktig grunnlag for planleggingen var en 3D-modell laget av interiørarkitekt Ellen B. Eriksen i E C Dahls Eiendom. Modellen ga ECIT en virtuell omvisning, der arbeidsplasser, møterom og kjøkken allerede var på plass digitalt.

– «Vi fikk tidlig et godt grunnlag for planleggingen, og kunne peke på tegningene og foreslå endringer. Det gjorde at vi endte opp med de løsningene vi trengte – både teknisk og sosialt,» forteller Anders Kringstad i ITsjefen.
Det ferdige lokalet ble i stor grad akkurat som modellen viste.
– «Visualiseringen gjorde at vi gledet oss til å flytte inn, og Ellen hadde faktisk modellert inn arcade-maskinen vår,» legger han til.
Utforsk 3D-modellen som dannet grunnlaget for de nye lokalene👇
(Åpne i fullskjerm for beste opplevelse)
Alltid en løsning
Etter mange år som leietaker i Pirsenteret har ITsjefen erfart at det alltid finnes en løsning når behovene endrer seg. Enten det handler om midlertidige lokaler, utvidelser eller forsinkelser i prosjekter, beskriver de samarbeidet som ubyråkratisk og praktisk.

– «Det er tydelig kommunikasjon begge veier. Det går an å si fra – dette blir for dyrt, dette går ikke, dette må vi løse på en annen måte. Underveis i prosessen fikk vi flytte inn midlertidig i et lokale ved siden av inntil de nye lokalene var klare. Det var fleksibelt, og jeg tror ikke alle gårdeiere hadde gjort det,» forteller Magne Sjøbakk i ECIT Capstone.

Jan Kotsbakk, Assisterende eiendomssjef i EC Dahls Eiendom trekker frem samarbeidet som et godt eksempel på hvordan fleksibilitet og tett dialog skaper gode resultater.
– «Vi har kunden som øverste sjef. Da er det viktig å være tett på leietakerne, både i planlegging og gjennomføring. Når vi kjenner bygget og menneskene som bruker det, kan vi levere løsninger som faktisk fungerer i hverdagen,» sier Kotsbakk.
Et faglig fellesskap
Forholdet mellom ITsjefen og Pirsenteret er spesielt. De er ikke bare leietaker, men har også hatt ansvaret for en rekke it-tekniske oppgraderinger i bygget, og leverer i tillegg tjenester til flere av de andre selskapene i huset.
Fra opprydding i gamle kabelanlegg til etablering av nytt wifi og fibernett har ITsjefen bidratt til at både egne ansatte og andre leietakere har fått moderne, sikre løsninger.
– «Det er et godt eksempel på hvordan fagmiljøer utfyller hverandre når de sitter samlet. Vi har hatt stor nytte av å være tett på kundene våre, samtidig som vi selv er en del av fellesskapet,» forteller Kringstad
Fellesfasilitetene bidrar til trivsel og rekruttering
Verdien av å være en del av fellesskapet på Pirsenteret handler ikke bare om teknologi og infrastruktur. For ITsjefen har de felles fasilitetene hatt stor betydning i hverdagen.
– «Auditoriet, treningsrommet, garderobene og alt av aktivitet på senteret er ekte verdi i hverdagen, og viktig når vi rekrutterer nye ansatte,» forteller Kringstad.
Personalrestauranten, sjøsiden og uteområdene nevnes som viktige pustepauser midt i arbeidsdagen. At fasilitetene faktisk blir brukt, understreker hvordan bygget er mer enn bare kontorer.
En felles kultur for bærekraft
Miljøarbeidet er en del av hverdagen på Pirsenteret. Bygget har en egen avfallsstasjon, kjent som Søppelland, hvor avfallet sorteres i hele 21 fraksjoner (avfallstyper). Her blir ressurser gjenvunnet, og farlig avfall håndtert forsvarlig.
– «Rapporteringen på avfall er blitt mye enklere etter at bygget fikk på plass gode systemer. I stedet for å regne alt selv, kan vi bruke tallene vi får fra gårdeier. Det gjør jobben både enklere og mer presis, forteller Dag Bjørnæs i ITsjefen.»

Ordningene gjør det ikke bare enklere å nå egne miljømål, men bidrar også til å skape en felles kultur for bærekraft. For ITsjefen har dette også handlet om å gi utstyr nytt liv. Skjermer og PC-er som ellers ville blitt kastet, har fått nytt liv. Enten internt, hos ansatte eller gjennom donasjoner.
– «Vi var blant sju norske selskaper som i 2023 fikk takk fra det ukrainske utenriksdepartementet, etter å ha donert datautstyr som ellers ville blitt kastet. Mye av det fungerer fortsatt helt fint – det handler bare om å gi det nytt liv, forteller Bjørnæs.»
For ITsjefen er Pirsenteret mer enn et kontorbygg. Det er blitt deres hjem. Som Dag Bjørnæs sier med et smil: «Skal vi flytte herfra, må jeg bæres ut med beina først.»
Hvem er ECIT?
ECIT er leverandør av lønn og regnskapstjenester, IT-tjenester og forretningsløsninger.
Konsernet er i dag 3000 ansatte i 11 land, fordelt på 120 lokasjoner, med en omsetning på ca 5 Mrd.
ITsjefen er et teknologiselskap med base i Trondheim, spesialisert på drift, infrastruktur og sikre private skytjenester. Selskapet drifter datasentre i regionen og leverer løsninger innen nettverk, sikkerhet og IT-drift til alt fra gründermiljøer til større konsern.
Med rundt 20 tekniske spesialister er ITsjefen et rendyrket driftsselskap, der alle ansatte har en teknisk rolle. De har også hatt en unik posisjon i Pirsenteret, både som leietaker og som leverandør av kritisk infrastruktur til bygget og andre virksomheter.
Siden 2023 har ITsjefen vært en del av konsernet ECIT. ITsjefen inngår som en spesialisert enhet på infrastrukturtjenester, men Pirsenteret er fortsatt hjemmebasen.
Øvrige selskaper i ECIT hub’en i Pirsenteret:
Tilbyr tjenester innen økonomi, finans, rådgivning, personal og digitalisering – med mål om å gjøre hverdagen enklere for kundene. Automatisering av prosesser som bokføring, betalingsoppfølging og rapportering, frigjør tid og ressurser – for å gi økt effektivitet, høyere kvalitet og bedre arbeidsflyt for kundene.
Leverer kompetanse og løsninger for forretningskritiske prosesser ved bruk av standard programvare, integrasjoner og spesialutviklede løsninger.
Forretningsområder er ERP, CRM, HRM, Payroll, Expense, ESM, BI, rådgivning, utvikling, integrasjoner og IT/Drift.
Gjør dokumenthåndtering enkelt og pålitelig. Med ECIT Digital sin AI plattform kan du automatisere fakturabehandling, kontraktskontroll, ordre og forsikringskrav – alltid med 99,8 % nøyaktighet fra første dokument. Det betyr færre feil, raskere prosesser og mer tid til verdiskapende arbeid.
Digitaliserer og effektiviserer norsk idrett med markedets mest komplette system for klubbdrift og medlemsadministrasjon.
Med integrerte regnskapstjenester i tillegg får idrettslagene automatisert store deler av økonomifunksjonen og frigitt store ressurser til mer og bedre aktivitet.
På utkikk etter nye lokaler?
Klikk her, eller ta direkte kontakt med Rolf eller Jan. Du finner kontaktinformasjonen under her👇
Kontakt













